İTÜDERGİSİ/d, Cilt 6, Sayı 2 (2007)

Yazı Büyüklüğü:  Küçük  Orta  Büyük

Binaların deprem etkisi altındaki lineer olmayan davranışının belirlenmesi için çok modlu uyarlamalı yük artımı yöntemi

Kaan TÜRKER, Erdal İRTEM

Özet


<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:14.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:Arial; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} h2 {mso-style-next:Normal; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; page-break-after:avoid; mso-outline-level:2; font-size:10.0pt; font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US; font-weight:normal; font-style:italic;} p.zetmetni, li.zetmetni, div.zetmetni {mso-style-name:"Özet metni"; mso-style-link:"Özet metni Char"; margin-top:6.0pt; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US; font-style:italic; mso-bidi-font-style:normal;} span.zetmetniChar {mso-style-name:"Özet metni Char"; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Özet metni"; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-ansi-language:TR; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:AR-SA; font-style:italic; mso-bidi-font-style:normal;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> Çalışmada, binaların deprem etkileri altındaki lineer olmayan davranışının belirlenmesi için çok modlu uyarlamalı bir yük artımı yöntemi sunulmuştur. Yöntemde yığılı plastisite yaklaşımı kullanılmaktadır. Oluşan ardışık plastik kesitler arasındaki bölgelerde, sistemin geometri değişimi bakımından lineer olmayan davranışı (ikinci mertebe etkileri) ve bileşik eğilme etkisindeki kesitlerde akma koşulları lineerleştirilmekte ve bu bölgelerde geleneksel davranış spektrumu analizi esaslarından yararlanılarak yüksek mod etkileri göz önüne alınmaktadır. Yapılan lineerleştirmelerle, plastik kesitlerin oluşumu için gerekli yük artımları,  ardışık yaklaşıma veya adım-adım analize gerek kalmadan direkt olarak belirlenebilmektedir. Her yük artımındaki modal yüklerin belirlenmesinde, plastikleşen kesitler nedeniyle sistemin değişen dinamik özellikleri kullanılmaktadır. Böylece önemli rijitlik değişimleri, kısmi mekanizma vb. durumların modal yatay yükler üzerindeki etkileri de göz önüne alınabilmektedir. Çalışmada, modal yatay yüklerin hesabı için yeni bir yaklaşım da önerilmektedir. Önerilen yöntem ile yüksek modların etkili olduğu çok katlı betonarme bir bina çerçevesinin analizi yapılmış ve elde edilen sonuçlar, farklı deprem yer hareketi kayıtları için yapılan Lineer Olmayan Dinamik Analiz (LODA) sonuçları referans (kesin çözüm) alınarak birçok parametre ile değerlendirilmiştir. Ayrıca, FEMA 356’da önerilen üç farklı dağılım (birinci mod, SRSS ve üniform dağılım) için de lineer olmayan statik analizler yapılmış ve elde edilen sonuçlar karşılaştırılarak değerlendirmeler yapılmıştır. Buna göre, önerilen yöntemin, FEMA 356’daki prosedürlere göre LODA’e oldukça yakın sonuçlar verdiği belirlenmiştir.

 

Anahtar Kelimeler: Binaların deprem davranışı, yük artımı yöntemi, çok modlu uyarlamalı lineer olmayan statik analiz, ikinci mertebe etkiler, betonarme binalar.


Tam Metin: PDF